Badania naukowe pokazują czy zapisywanie celów faktycznie pomaga

Obecnie na każdym kroku można spotkać się z teorią, że zapisywanie celów pomaga w ich realizacji. Skąd taka ogromna popularność tej tezy? Skoro wszyscy o tym mówią, oznacza, że „coś” w tym musi być. Nauka postanowiła przyjrzeć się bliżej tej kwestii.

Psycholog Gail Matthews przeprowadziła badania, w których 267 uczestników podzielono na 5 grup. Poproszono ich o wyznaczenie celów, które chcą osiągnąć w przeciągu najbliższych 4 tygodni. Cele wszystkich uczestników były zbliżone.

Pierwsza grupa miała tylko pomyśleć o celach bez zapisywania ich oraz ocenić je.

Pozostałe grupy 2-5 zostały poproszone o zapisanie swoich celów i ocen. Dodatkowo:

Grupa 3. miała za zadanie wypisanie konkretnych czynności, które zobowiązują się podjąć w tym czasie, by osiągnąć cel.

Grupa 4. tak jak grupa trzecia miała wypisać konkretne czynności i dodatkowo kartkę ze swoimi celami i czynnościami przesłać przyjacielowi, który będzie wspierał uczestników w realizacji tych celów przez najbliższe 4 tygodnie.

Grupa 5. Miała za zadanie zrobić to samo, co grupa 4., dodatkowo do wysłanych celów i czynności miała wysyłać jeszcze co tydzień raport, z postępami. Co tydzień otrzymywali oni mail z przypomnieniem o wysłaniu  raportu.

Grupa 5. osiągnęła najwięcej w przeciwieństwie do 1. grupy, która osiągnęła najmniej. Publiczne zobowiązanie w formie pisemnej i systematyczne monitorowanie i publikowanie postępów jest bardziej efektywne, ponieważ wywołuje w nas zaangażowanie i przywiązanie do myśli o skończeniu zadania.

Najnowsze badania podpowiadają również jak poprawnie zapisywać cele i tworzyć plan pracy, żeby dodatkowo wzmacniać naszą siłę woli i motywację. Kolejne artykuły przedstawiają wyniki badań, które analizują każdy element sukcesu piątej grupy.

Jeśli uważasz, że ten artykuł jest ciekawy, kliknij proszę  lubię to!, ponieważ dzięki temu Twoi znajomi zobaczą, że tak jak inni poważni ludzie interesujesz się prawdziwymi badaniami naukowymi. Pomóż w rozwoju strony i swojej własnej marki!

Reklamy

2 responses to “Badania naukowe pokazują czy zapisywanie celów faktycznie pomaga

  1. Jak wiem ile chcę za miesiąc wycisnąć na siłce, to liczę ile mam dni na to, dzielę różnicę, która mi brakuje na ilość dni i zapisuję w kalendarzu przy każdym treningu ile w górę pójdę z ciężarem. Bo jakbym chciał pchnąć od razu 20 kg więcej na raz, to słabo to widzę. Więc odpowiadając na Twoje pytanie:tak, musisz mądrze rozpisać cele.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s